Pages

Happy Heart > Happy Soul > Happy Mind > Happy Love > Happy Life

Wednesday, July 18, 2012

Belanja perkahwinan : membunuh?

Aku dah lama meninggalkan perkara2 belanja perkahwinan ni.. Tapi semenjak adik aku nak kahwin dan adik ipar aku nak bertunang.. Aku terjebak semula dgn harga2 belanja x masuk akal ni semua.. Duhhh

Sebenarnya aku masih stress n trauma dgn belanja kawen dlu yg aku rasa x berbaloi..merugikan dan membazir..

Semata2 nak nampak cantik utk 4-5jam, pastu aku terus kering kontang trang tang tang.. Lain la klu aku ni anak dato ke tan sri ke.. Gaji aku belas2 ribu sebulan ke.. Xdelah rasa tercekik sgt kan..

Aku cerita lah sikit psl belanja kawen aku dlu.. Aku dlu silap sbb amek asing2.. Sbb bila minat pelamin ni.. X minat lak baju ngn mekap dia.. So aku amek lain2..

Baju aku tempah.. Kain beli kat bandung.. Belanja tempah je pon dekat Rm3k aku rasa sbb 3 pasang tempah kt dia.. Siap ngn baju melayu skali.. Ok itu baju..

Mekap dia bagi diskaun rm700 utk 2 sessi. Sbb buat baju ngn dia kan.nikah aku mekap sendiri pasal nak jimat. Huhuhu

Pelamin dewan rm3k. Pelamin mini masa nikah rm500.

Dewan dkt rm2k juga. Katering dlm rm15k. Live band rm2k. Tu yg besar2 yg kecik2 camna nak kira?

Tempah hantaran rm600 utk dua2 belah. Barang beli sendiri.dah seribu lebih dah. Belum kira hadiah hantaran nya pulak. Handbag, kasut, perfume, purse, wallet, belt.. Berapa ribu dah tu??? Kad kawen dlm rm600 je rasanya.. Tu pon tempah yg biasa2 punya sbb nak murah.

Lagi x boleh blah masa kenduri belah husband.. Katering tu caj dlm rm20k lebih utk benda biasa2 jek.. Fresh flower yg dorg letak tu aku estimated dlm rm300 jelah.. Eh mengarut laa.. Bkn cantik pon... Hishhh

Stress aku bila pk psl belanja kawen ni..

Skang ni giliran adik2 aku plak yg stress.. Hahaha padan muka dorang ;P

Bagi aku yg dh terkena ni.. Mmg aku nasihatkan jgn la membazir.. Mmg la kita nak wedding yg cantik.. Yg grand.. Tapi benda tu sekejap je kut.. Klu nak cantik dlm gambar pun.. Bkn korang nk tgk gamba tu hari2...

Korang mengkayakan tokey butik n katering kawen tu.. Depa pastu dpt beli bmw..Merz.. Rumah banglo segala.. Korang dpt apa???

So kenalah kontrol nafsu sikit sewaktu planning.. Aku pon dah penah berada di tmpt korang.. So aku just nak berpesan saja.. Hehehe semua org pon ada impian dan keinginan masing2.. So terpulanglah.. Tp yg sebaik2nya beserderhanalah dlm segala hal. Rasullullah pon menganjur kita berbuat sedemikian kan..

Korang kena habis survey utk dpt harga terbaik bersesuaian dgn mcmana yg korang nak.. So korang kena planning awal n start awal utk mengelakkan benda last minit.. Benda last minit kan biasa mahal.. :)


No comments: